Suuri hakukoneoptimointi paljastus osa 2

herkullisella sisällöllä teet hakukoneoptimointia

Image: 7thsens

Edellisessä hakukoneoptimointia käsittelevässä artikkelissa ruodittiin Virpi Matikaisen Markkinointi & Mainonta – sivuston vierasblogiin kirjoittaman artikkelin “Hakukoneoptimointi turhauttaa kuluttajan” pohjalta sitä, mitä se hakukoneoptimointi oikeastaan on. Edellisessä artikkelissa keskityttiin pääasiassa hakukoneoptimoinnin helpoimpaan osuuteen, eli sivuston tekniseen hakukoneoptimointiin, jolla lähinnä autetaan hakukoneita ymmärtämään paremmin mitä sisältöä sivustolta löytyy. Tässä artikkelissa sitten keskitytään enemmän valottamaan ns. ulkoista hakukoneoptimointia eli sivuston ansaitsemien linkkien vaikutusta sekä sisällön vaikutusta hakukonesijoitukseen.

Antaudu syötäväksi, provosoi
tai tuota syötävän hyvää sisältöä

Jos nyt mietit mielessäsi, että et halua ruveta sensaatiokirjoittajaksi niin ei hätää, siitä ei ole kysymys. Syötävän hyvällä sisällöllä tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä seikkaa, että sivustoltasi löytyy sellaista sisältöä, joka saa aikaan toimintaa. Ja riippuen tuotteesta mitä myydään niin joskus voi olla parempi pitää tekstipuolinen sisältö suppeana. Tai ainakin niin että, sitä tekstioksennusta ei väkisin tungeta potentiaaliselle asiakkaalle.  Eikä sitä sisältötekstiäkään ole edes pakko tunkea sinne yrityksen sivustolle ollenkaan. Yksi hyvä keino tuottaa sisältöä on erillinen blogi.

Oliko Martikaisen artikkeli sittenkin hakukoneoptimoijille suunnattu kysymys?

Martikaisen kirjoittama artikkeli on kerännyt kohtuullisesti huomiota, sekä linkityksiä. Martikainen uskalsi antautua syötäväksi. Nyt voidaankin miettiä, että oliko kyseinen artikkeli otsikoineen kaikkineen tarkoituksella sellainen, että sillä heräteltiin hakukoneoptimoinnista tietäviä tahoja talviunilta.  Ehkä Martikainen hoksasi, että tehokkain keino iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla on kirjoittaa asiasta ainakin hakukoneoptimoijia provosoiva artikkeli.

Tässä asiassa se on ainakin kohtuullisesti onnistunut. Joskus ainoa keino saada aikaan todellista toimintaa on heittää kunnon kärjistys ja ehkä jopa huono esimerkki asiasta. Jos artikkelissa olisi suoraan kysytty, että johtuuko epärelevantit hakutulokset överiksi menneestä hakukoneoptimoinnista, niin luultavasti joku olisi siihen vastannut, että ei johdu ja keskustelu olisi loppunut siihen. Nyt kun Martikainen esitti kysymyksensä toteamuksen muodossa sai se aikaan huomattavasti enemmän toimintaa.

Missä on se paljastus ulkoisesta hakukoneoptimoinnista ja linkkisuosion keräämisestä?

Jälleen kerran mitään paljastettavaa suurta salaisuutta ei ole. Linkkien ansaitseminen perustuu verkossa aivan samoihin asioihin kuin verkon ulkopuolella. Kysymys on siis verkossa tapahtuvasta puskaradiomarkkinoinnista. Eli teknisesti erittäin simppeli juttu! Hakukonesijoitukseen linkit vaikuttavat nostavasti parhaiten kun linkkejä saa mahdollisimman monesta eri verkkotunnuksesta. Eli parempi saada yksi linkki sadalta sivustolta kuin sata linkkiä yhdeltä sivustolta. Muita vaikuttavia asioita ovat. mm linkin ikä, linkittävän sivuston pr-luku ja linkkiteksti.

Mikä tekee hakukoneoptimointa hyödyttävästä, linkkejä keräävästä sisällöntuotannossa vaikeaa?

Se, että verkko on pullollaan tasapaksua tekstiä. Siitä valtavasta tiedon määrästä erottautuminen, vaatii joskus äärimmäisyyksiin menemistä. Tai ainakin rutosti rohkeutta. Virpi Martikainen on hyvä esimerkki rohkeudesta, jota tarvitaan kun halutaan saada aikaan toimintaa, eikä vain ihmettelyä. Martikainen uskalsi reilusti omalla nimellään kirjoittaa artikkelin hakukoneoptimoinnista tietäen joutuvansa tulilinjalle.

Kiitos ja kumarrus Virpi Martikaiselle

Martikainen sai aikaan toivottua keskustelua aiheesta ja inspiroi minua kirjoittamaan aiheesta jopa kaksi artikkelia viikon sisään. Joten kiitokset vielä kerran.

One Response to Suuri hakukoneoptimointi paljastus osa 2

  • Virpi on itseasiassa ollut minulla opettamassa liiketoimintasuunnitelman tekoa. Vaikka en ole aikaisemmin näitä varoittavia kirjoituksia aiheesta lukenutkaan, olen silti vaistonnut aina sanoa ei näille yrityshakemistojen kauppiaille. Itseasiassa joihinkin palveluihin tuntuu saavan tietonsa ihan ilmaiseksi, kun vain pyytää heitä ne päivittämään tai sen itse manuaalisesti sivustolla tekee. Ainakaan minä en ole koskaa maksanut näistä penniäkään. Ei pienellä vasta-alkaneella opiskelijavetoisella yrityksellä edes ole näihin varaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

YHTEYSTIEDOT

Myrsky Tech Oy

Sykäräisentie 1498

Toholampi

Puh. 0400 991036

Email: pasi@myrsky.fi

Web: www.myrsky.fi