Sosiaalinen media ehkäisee yrityksien syrjäytymistä

Korjaan otsikkoa heti alkuun sen verran, että sosiaalinen media itsessään ei tee yhtään mitään. Itse näen sosiaalisen median kimppuna työkaluja, jotka ovat tehneet kanssakäymisen ja tiedon jakamisen verkossa riittävän helpoksi ja nopeaksi. Sosiaalisen median suosio perustuu siis ihmisten taipumukseen jakaa mielenkiintoisia juttuja (eli juoruta). Mutta haluan korostaa sitä seikkaa, että nimenomaan ihmiset tekevät sosiaalisesta mediasta sosiaalisen.

Sosiaalisen median hyödyntäminen verkostoitumisessa

Itse näen juuri mielenkiintoisten yritysten ja yrittäjien löytämisen yhtenä suurimmista Somen tuomista hyödyistä. Yksi hyvä verkostoitumis- ja ajantustenvaihtopaikka yrityksille on Facebookissa toimiva FRIENDTREPRENEUR-YSTÄVÄYRITTÄJYYS – ryhmä.

Pidän tätä ryhmää erityisen hyvänä siksi, että siellä kaikki esiintyvät omalla nimellään ja keskustelu pysyy tämän vuoksi asiallisena. Tosin ehkä samasta syystä keskustelu on välillä hiljaista siihen nähden, että ryhmässä on toistatuhatta jäsentä. Tosin ryhmän vetäjät kyllä tekevät ansiokkaasti töitä keskustelun ylläpitämiseksi.

Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa

Helpoin tapa hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa on lisätä jakamisen mahdollistavat painikkeet yrityksen verkkosivuille. Nämä painikkeet näet myös tämän artikkelin lopussa. Eli jos mielestäsi tässä kirjoituksessa on jotain ajatusta ja omistat Facebook-profiilin niin saat jaettua tämän artikkelin Facebookissa muutamalla hiirenklikkauksella. Mutta kuten jo alussa varoitin niin sosiaalinen media on vain työkalu. Sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii aivan samoja asioita kuin verkon ulkopuolellakin. Sinulla itselläsi pitää olla jotakin sanottavaa! Sitä ei vielä sosiaalisen median työkalut tee puolestasi.

Eli jos yrityksellesi kaupataan Facebook -sivuja mutta sinulla ei ole käsitystä miten aiot niitä hyödyntää niin kannattaa käyttää rahat muualle.

Jos harkitset sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa muutenkin kuin jakamista helpottavilla painikkeilla, niin mieti onko sinulla selkeää viestiä, jota haluat sosiaalisen median työkaluilla tuoda esille. Ilman selkeää yrityksesi kohderyhmälle kohdennettua viestiä panostukset sosiaalisen mediaan valuvat suurella todennäköisyydellä hukkaan.

Toimiakseen sosiaalisen median pitäisi olla yrityksen viestinnän luonnollinen jatke. Jos haluat esimerkkejä siitä mitä tarkoitan niin mene Facebookkiin ja tarkastele oikeassa reunassa olevia mainoksia ja sivuja joille ne johtavat. Suurimmasta osasta mainoksista huomaa että Facebook mainokset on hankittu irrallisena osana eivätkä ne siten voi kovin tehokkaasti tukea yrityksen markkinointia.

Aiheesta muualla:

Rautasilta blogi: Rautaista asiaa sosiaalisesta mediasta

Tuplaamon blogi: Sosiaalinen media ei ole markkinointikanava

Olli Kopakkala: Sosiaalinen media on sarvikuonon hanurista

Sisältömarkkinointi blogi: Onko sosiaalista mediaa ilman Facebookia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

YHTEYSTIEDOT

Myrsky Tech Oy

Sykäräisentie 1498

Toholampi

Puh. 0400 991036

Email: pasi@myrsky.fi

Web: www.myrsky.fi