Sähköliike Espoo ja suuri hakukoneoptimointi paljastus

Sana hakukoneoptimointi pitää sisällään edelleen suurtaa mystiikkaa ja salaisuuksia ja vaikeaa tekniikkaa. Näin siis moni asian mieltää.  Tätä suurta mystiikkaa kuvastaa oivallisesti Virpi Matikaisen kirjoittama artikkeli Markkikointi & Mainonta -sivuston vierasblogiin: Hakukoneoptimointi turhauttaa kuluttajan. Martikaisen oli turhauttanut ilmeisesti tiedon etsintä Googlesta hakulausekkeella Sähköliike Espoo. Tämän artikkelin tiimoilta myös Tietoviikko uutisoi räväkästi otsikolla: Optimoidut hakutulokset ottavat päähänItse löysin Martikaisen artikkelin Janne Ansaharjun loistavan Sisältömarkkinointi-blogin kautta.


Martikainen kirjoittaa artikkelissaan mm. seuraavasti:

Haku ‘sähköliike espoo’ tuo seuraavan hakutuloksen: koko ensimmäisen sivun niin sanotut luonnolliset hakutulokset ovat linkkejä luettelomedioihin. Samankaltainen hakutulos koskee Oulun ja Lappeenrannan esimerkkejä. Nämä eivät siis ole sponsoroituja linkkejä, vaan tehokkaan hakukoneoptimoinnin tuloksena syntyneitä luonnollisia hakutuloksia.

Luettelomediat ovat lukeneet läksynsä hakukoneoptimoinnista. Kahdesta kolmeen ylintä luonnollista hakutulosta kerää yleensä suurimman huomion.

Olen Martikaisen kanssa täysin samaa mieltä siitä, että huolestuttavaa on, että etusivu täyttyy näistä luettelomedioiden yrityskorteista . Mutta ovatko ne tulosta tehokkaasta hakukoneoptimoinnista? Eivät todellakaan!

Kysymys on täysin päinvastaisesta asiasta. Eli siitä, että Espoolaisen sähköliikkeiden kotisivuille ei ole tehty juuri minkäänlaista optimointia, jotta Google voisi mitenkään ymmärtää näiden sähköliikkeiden kotisivujen olevan Espoolaisten sähköliikkeiden kotisivuja.

Jo yksi pieni muutos voi nostaa hakusijoitusta rajusti

Katsotaan Googlen julkisesti tiedottamia asioita, joita se huomioi sivustoja järjestäessään:

Sivuston otsikon tulisi kertoa mahdollisimman kuvaavasti ja tiiviisti mitä sisältöä sivusto sisältää. Sivun otsikko määritellään <title> </title> tunnisteiden väliin.

Kaikissa etusivulle tulevissa luettelomedioiden linkkien otsikoissa on yksi yhtenäinen piirre: Niissä kaikissa <title> osio alkaa sanoilla: Sähköliike Espoo

Tässä muutama otos sieltä edustavimmasta päästä hakukoneoptimoinnin suhteen Espoolaisten sähköliikkeiden omien kotisivujen <title> osioista (joitakin on lyhennetty)

<TITLE>sähkötyöt, Espoo, sähköasennus, sähköasennukset, sähköasennuksia, sähköurakointi, sähköviat, sähkökorjaus,lämpökamera</TITLE>

<title>Sähköasennusliike Antero oy ab – sähköasennukset ja sähkötarvikkeet – sähkötyöt Espoo – Pääkaupunkiseudun sähköasennusliike</title>

<title>SLK Satellight Oy / Tapion Sähköpiste – Etusivu</title>

Näistä 2 ensimmäistä löytyy Googlen luonnollistentulosten 3 kärjestä hakulausekkeella Sähkötyöt Espoo. Ja kuten huomaatte niin molemmista löytyy <title> osiosta kyseinen hakusanapari.

Sivuston otsikko onkin tärkein yksittäinen asia jonka Google ottaa huomioon järjestäessään hakutuloksia.

Hakukoneoptimointi hakusanaparilla Sähköliike Espoo
ei ole ydinfysiikkaa

Martikainen kirjoittaa artikkelissaan seuraavasti:

Ensimmäisen hakutulossivun paikoista on todella kova kilpailu. Ne yritykset, joilla on isoimmat budjetit hakukonemarkkinointiin ja taitavimmat optimointiasiantuntijat käytettävissään, valloittavat ensimmäiset paikat.

Tämä pitää paikkaansa vain ja  ainoastaan erittäin kilpailluilla hakulausekkeilla. Hauskaa tässä on se, että käytännössä luonnollisissa hakutuloksissa hakulausekkeesta Sähköliike Espoo ei ole käytännössä ollenkaan kilpailua! Mikä sitten on kilpailtu hakulauseke? Kokeilkaas vaikka hakulauseketta Pikavippi.

Koska hakulausekkeesta Sähköliike Espoo ei ole kilpailua ei sillä sijoittuminen vaadi kovin kummoista osaamista. Perustason hakukoneoptimointi on internet-markkinoinnissa  sama asia kuin ala-astelaiselle on kertotaulu. Ja kukaan tuskin pitää lasta matematiikan ihmelapsena kun lapsi oppii kertotaulun, koska kertotaulun opetteleminen kuuluu koulussa opittaviin perusasioihin. Samalla tavalla perustason hakukoneoptimointi pitäisi olla itsestään selvä asia aina kun verkkoon ylipäätään sisältöä tuotetaan.

Perustason hakukoneoptimoinnista tulen kirjoittamaan oman artikkelinsa. Hätäisimmät voivat sitä ennen kysyä asiasta sähköpostilla tai soittamalla taikka vaihtoehtoisesti lukea läpi Googlen hakukoneoptimointi oppaan ja tehdä nämä pienet muutokset sivustolleen.

Perustason hakukoneoptimointi ei ole kallista

Toki jos nämä asiat teettää muilla niin se maksaa. Niin kuin työn teettäminen aina maksaa. Aina ei ole kysymys edes siitä onko joku asia helppoa vai vaikeaa. Jotkut ajattavat nurmikkonsa muilla ja maksavat siitä. Vaikka ei se nurmikon ajaminen teknisesti kovin vaikeaa ole.

Huomioitavaa on toki myös se, että pelkästä hyvästä hakukonesijoituksesta ei ole hyötyä elleivät myös kotisivut ole sellaiset, että ne herättävät asiakkaassa ostohalun ja luottamuksen. Mutta ei siitä tässä artikkelissa enempää.

Mutta nämä perusasiat ovat sen verran helposti ja nopeasti toteuttavissa olevia asioita, että jokaisella kotisivut omaavalla yrityksellä, jolla on ollut varaa laittaa kotisivut on myös varaa perustason hakukoneoptimointiin.

Missä on se perhanan paljastus hakukoneoptimoinnista?

Se suuri paljastus on tietenkin se, että mitään paljastusta ei ole. Ei ainakaan kun puhutaan hakukoneoptimoinnin perusasioista. Googlella on toki vaihtelevia painotuksia siinä mitä se arvostaa sivustoissa ja millä perusteella se rankkaa tuloksia. Mutta näillä asioilla on merkitystä sitten kun puhutaan kovan kilpailun hakusanoista.

Ja ne suuret hakukoneoptimoinnin salaisuudet voi tosiaan lukea tuosta Googlen hakukoneoptimointi oppaasta, jota Google suorastaan tyrkyttää kaikille Google näkyvyydestä kiinnostuneille.

Mihin suuntaan hakukoneoptimointi ja verkon sisältö on menossa?

Martikainen kysyy artikkelissaan:

Vai pitäisikö yritysten tuntea asiakkaidensa hakukäyttäytyminen paremmin?

Kyllä! Juurikin tästä on kysymys!

Kaikenkaikkiaan internet-markkinointi on kokonaisuudessaan menossa parempaan suuntaan siinä mielessä, että yrityksissä aletaan pikkuhiljaa heräämään siiheen todellisuuteen, että asiakkaiden internet-käyttäytymistä olisi ehkä syytä tuntea paremmin. Tämäkään ei ole ydinfysiikkaa vaan hommasta selviää asentamalla sivustolle ilmaisen Google Analytics – kävijäseurannan. Tai vaativampaan B2B-käyttöön maksullisen Snoobin.

Myös tiedon etsijöitä tyydyttävän sisällön tuottaminen tulee nousemaan tulevaisuudessa erittäin kovaksi kilpailuvaltiksi. Toki se on sitä jo nyt mutta ennustan että sen merkitys tulee kasvamaan jatkossa huomattavasti ja tulevaisuudessa yritykset kilpailevat asiakkaiden huomiosta toivottavasti sillä, kuka tuottaa eniten, nopeiten ja tiedon etsijän tarpeita parhaiten vastaavaa sisältöä.

Martikainen muuten syyllistyi itse huomaamattaan hakukonetuloksien manipulointiin kirjoittamalla kyseisen artikkelin. Artikkeli löytyy hakulausekkeella Sähköliike Espoo Googlesta sijoitukselta 10. tiputtaen Sähköliikkeiden omia sivustoja alemmaksi. Itse teen tämän “manipuloinnin” ihan tietoisesti siihen syyllistyen. Mielenkiinnolla jään katsomaan mihin tämä artikkeli sijoittuu Googlessa kyseisellä hakulausekkeella.

Kuinka tämä artikkeli on optimoitu hakusanaparille Sähköliike Espoo

Artikkelin <title> eli otsikko on:  <title>Sähköliike Espoo | Suuri salaisuus hakukoneoptimoinnista</title>

Artikkelin pääotsikko on: <h1>Sähköliike Espoo ja suuri hakukoneoptimointi paljastus</h1>

Artikkelissa on yhden kerran käytetty myös <h2> ja <h2> otsikkoa joissa Sähköliike Espoo – lauseke sijaitsee

Kyseessä olevan hakusanapari Sähköliike espoo löytyy sisältötekstistä  n. 10 kertaa

Lisäksi tämän artikkelin url-osoite on: http://www.myrsky.fi/sahkoliike-espoo-ja-suuri-hakukoneoptimointi-paljastus

Meta-tietojen description kenttä on seuraavanlainen (tämä näkyy yleensä Googlessa hakutuloksen kuvaustekstinä):
“Jos käytit hakulausekkeena Sähköliike Espoo niin tämä artikkeli käsittelee kyseisen avainsanaparin hakukoneoptimointia ja suurta salaisuutta sen takana!”

Valistunut arvaukseni on, että tämä artikkeli löytyy Googlesta 20 ensimmäisen joukosta viikon sisällä hakulausekkeella Sähköliike Espoo ja jatkaa siitä sitten ajan kanssa nousua.

Mitään kikkakakkosia tai muuta mustaa magiaa tai erikoistekniikkaa tämän artikkelin optimointiin ei ole käytetty.

Voita Fazerin sinistä kommentoimalla!

Yrittäjät ja miksei muutkin, onko teille kerrottu mystisiä juttuja hakukoneoptimoinnista? Tai onko ylipäätään joku mielenkiintoinen pointti asiaan?

Postaa kommenttisi viimeistään 21.11.2010. Herkullisin tai hulluin palkitaan Fazerin sinisellä!




10 Responses to Sähköliike Espoo ja suuri hakukoneoptimointi paljastus

  • En ole nyt sen Fatzerin sinisen perään ;) mutta piti tulla kiittämään kirjoituksesta ja se pitäisi laittaa pakolliseksi yrittäjille lukea. Niin paljon kamppailevat ko. asian kanssa ja vaikka itse jotenkuten jollain tasolla olen asiaa hieman hiffannut (kyllä sen opiskelu on tavalliselle taliaivolle vaikeaa), niin nyt se avautui sitten lopullisesti. Loppujenlopuksi kyse ei ole rakettitieteestä vaan lähinä kirjasta, jonka sisältö käy yksiin sisällysluettelon kanssa, kappalejakoineen ja kirjoituksineen kaikkineen ;)

    • Hei katjuska ja kiitos kommentista! Ja tämän artikkelin jakaminen onnistuu kätevästi vaikka Facebookissa noilla ylläolevilla painikkeilla ;)

      Hyvin osuva tuo kirja esimerkki! Juurikin siitä hyvin suoritetusta hakukoneoptimoinnissa on kyse! Eli kertoa jo otsikoinnilla ja sisältökuvauksella, mitä sisältöä kyseinen sivusto pitää sisällään. On ainoastaan resurssien tuhlausta yrittää optimoida sivustoa sellaisille hakusanoille, jotka eivät vastaa kunnolla sivuston todellista sisältöä.

      Minulta kysyttiin Yrittäjät24.fi -foorumilla osuvasti, että miksi oma sivustoni ei tule Googlen kärkeen hakulausekkeella hakukoneoptimointi. Vastaus on yksinkertainen. Ensinnäkin pelkkä hakukoneoptimointi ei ole ydinliiketoimintaamme, vaan ainoastaan yksi työkalu, jota käytetään kun asiakkaamme internet-markkinointia tehostetaan. Ja vaikka palvelemme asiakkaita ympäri Suomen on oma markkinointimme keskittynyt puhtaasti Tampereelle. Monet Tamperelaiset yrittäjät hakevat palveluita omalta alueeltaan. Siksi tämä sivusto on optimoitu siten, että se löytyy Googlen kärkisijoilta, silloin kun perään iskee tarkenteen Tampere.

      Tuo kirja esimerkki on kyllä mainio. Se kuvastaa hyvin myös sitä, miksi pelkkä hakukoneoptimointi tai Google näkyvyyden parantaminen maksullisella Google AdWordsillä ei yksinään ole autuaaksi tekevä asia. Vaikka kirjan kansi näyttäisi hyvältä ja takakannen teksti lupailisi hyvää lukukokemusta niin voi kirjan lukeminen loppua lyhyeen jos sisältö ei vastaakkaan odotuksia.

  • Hyvä kirjoitus Pasi.

    Luulisin, että tällaisia rautalankaesimerkkejä yrittäjät tarvitsevat, jotta pääsemme irti hakukoneoptimoinnin huonosta maineesta.

    En usko, että monenkaan yrittäjän tai markkinointivastaavan kannattaa itse tehdä mitään isompia optimointeja, mutta oikea tieto auttaa, kun hankkii ulkopuolista apua – vaikka Pasilta :)

    P.S. Jokaisen verkkokirjoittajan olisi hyvä tietää optimoinnista jotain, vaikka “titlet” ja “metat” menisivätkin yli hilseen.

    • Vähemmän kilpailluilla hakusanoilla optimoinniksi tosiaan yleensä riittää haluttujen avainsanojen lisääminen titleen ja se että ne löytyvät itse sisältötekstistä ainakin muutaman kerran. Sitten kun mennään erittäin kilpailtuihin avainsanoihin ja hakulausekkeisiin, niin sitten ei enään tekninen hakukoneoptimointi paljoa auta, kun se on jo kaikilla muillakin kunnossa. Silloin ainoaksi keinoksi nostaa oman sivuston sijoitusta on tuottaa käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä.

      Hakukoneoptimoinnissa tällaista linkkisuosiota keräävää sisältöä kutsutaan nimellä: Link bait (Katso tästä Wikipedian määritelmä)

      Tietenkin nyt voi ruveta spekuloimaan myös sillä asialla, että myhäileekö Virpi Martikainen tällä hetkellä tyytyväisenä kun onnistui rakentamaan ovelan Link baitin. Jos Martikainen olisi kirjoittanut hakukoneoptimoinnista neutraalimpaan sävyyn ei kyseinen artikkeli olisi myöskään herättänyt sellaista linkitysmäärää mitä se nyt on saanut.

      Taidampa rustata asiasta oman blogi kirjoituksensa.

  • Mielenkiintoinen juttu ja näkyy toimivan. Jutun kirjoittamisesta on mennyt nyt pari kuukautta ja kun kirjoitin googleen sähköliike espoo, tämä tuli vastaan sijalta kuusi.

  • Nousi tuolle kuudennelle sijalle viikossa artikkelin julkaisusta ja siellä se on sitten kiikkunut.

    Joten tässä on myös samalla hyvä esimerkki siitä, miksi tietyillä hakulausekkeilla ei ole kilpailua.

    Vaikka erittäin todennäköisesti muutamakin sähköliikkeen omistaja on tämänkin artikkelin lukenut ei mitään uusia sähköliikkeitä ole etusivulle ilmestynyt.

    Ja toisaalta jos yksikään sähköliikkeen omistaja ei tätä ole lukenut niin se sitten kertoo siitä että sähköliikkeen omistajia ei vain kiinnosta palvelella asiakkaitaan helpolla löydettävyydellä.
    (Eli eivät ole viitsineet tutkia miten yritys sijoittuu Googlessa)

  • Aivan erinomainen kirjoitus!

  • Kiitos Ossi kehuista!

    Loistavia WordPress videoita teillä!

    Tervetuloa vastaperustettuun WordPress Vinkit -yhteisöön:

    https://www.facebook.com/pages/WordPress-Vinkit/151299984924653?ref=ts

  • Kolme vuotta myöhemmin tämä artikkeli on edelleen Googlen hakutulosten toisella sivulla, vaikka hakukoneen algoritmi on muuttunut moneen kertaan ja Espoosta luulisi löytyvän oikeitakin sähköliikkeitä.

    Ei ole tosiaan mistään rakettitieteestä kysymys. Pitäisi itsekin jaksaa kirjoittaa tällaista hyvää perussettiä. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

YHTEYSTIEDOT

Myrsky Tech Oy

Sykäräisentie 1498

Toholampi

Puh. 0400 991036

Email: pasi@myrsky.fi

Web: www.myrsky.fi