Googlen mitta tuli täyteen: AdWordsillä rahastaminen loppuu!

Nykyinen asiakkaamme otti yhteyttä viime vuoden puolella kun häntä oli ruvennut ihmetyttämään silloisen Google AdWords – palveluntarjoajan ympäripyöreät puheet.

Palveluntarjoajaa tuntui kiinnostavan vain se, että klikkauksia on tullut. He keskittyivät kehumaan kuinka usein mainosta on klikattu suhteessa sen näyttökertoihin.

Itseäni on harmittanut jo pidemmän aikaa kun osa alan toimijoista on pilannut muuten loistavan Google AdWords – mainostyökalun mainetta epämääräisillä hinnoittelu- ja palvelumalleilla. Näille malleille yhteistä on ollut ainakin se, että asiakkaalla ei ole ollut hajuakaan siitä, kuinka suuri osa rahoista menee varsinaiseen Google mainontaan ja paljonko palveluntarjoajalle.

Usein on myös vaikuttanut siltä, että palveluntarjoajan ainoa tavoite on ollut saada asiakkaalle luvattu klikkausmäärä mahdollisimman nopeaan täyteen. (Jotta voidaan myydä uusi klikkauspaketti).

Käytännössä tällainen toiminta on johtanut siihen, että useat yritykset ovat luopuneet Google AdWords mainonnasta kokonaan. Ja sellainenhan ei ole Googlen silmissä hyvä asia.

Helmikuun 2011 alusta Google AdWordsin pelisäännöt muuttuvat

Google reagoi Google AdWords mainostusohjelmalla rahastamiseen itseasiassa jo viime vuoden heinäkuussa. Google tiedotti tulevista muutoksista blogissaan. Google armahti tuolloin “kumppaneitaan” ja antoi puolivuotta armon aikaa.

Nyt tämä armon aika alkaa olla lopussa ja helmikuun alusta uudet säännöt astuvat voimaan.

Vuoden 2011 helmikuusta lähtien kaikkien mainostajien on saatava tietää, kuinka suuri osa heidän mainontabudjetistaan (kustannukset) on käytetty AdWordsiin, kuinka monta kertaa heidän mainoksiaan on näytetty (näyttökerrat) ja kuinka monta kertaa käyttäjät ovat napsauttaneet heidän mainoksiaan (napsautukset).

Jason Shafton – Inside AdWords-tiimi

Niissä yrityksissä joissa on palveluntarjoajan kautta hankittua Google mainontaa kannattaakin nyt seurata, että palveluntarjoaja noudattaa Googlen uutta ohjeistusta. Pelkäänpä, että kaikki palveluntarjoajat eivät asiaa itse ota puheeksi ellei asiakas osaa kysyä. Mielenkiintoista on myös nähdä miten tämä muutos tulee vaikuttamaan Google mainontaan pitemmällä aikavälillä.

Myrskyn palveluihin tämä uudistus ei aiheuta muutoksia. Olemme alusta alkaenkin tarjonneet Google AdWords palveluita konsultointimallilla. Eli Google AdWords-tili luodaan aina asiakkaan nimiin. Tällaisessa palvelumallissa asiakas ei siis sitoudu mihinkään vaan asiakas voi halutessaan lopettaa AdWords-mainostuksen milloin vain ja myös kotiuttaa tilillä mahdollisesti jäljellä olevat varat. Me veloitamme AdWords konsultoinnista joko tuntihinnan tai urakkahinnan sopimuksen mukaan.

Mikäli haluat tietää lisää artikkelin aiheesta, niin ota yhteyttä!

Ps. Jokaisella yrityksellä on toki oikeus hinnoitella palvelunsa niin kuin parhaaksi katsoo. Se on kuitenkin eriasia kuin se, että asiakkaalla ei ole hajuakaan siitä mistä maksaa.

2 Responses to Googlen mitta tuli täyteen: AdWordsillä rahastaminen loppuu!

  • Hirmuisen hyvä juttu :)

  • Hyvä että otit asian esille ja onneksi tämä rahastus vihdoin loppuu.
    Suosin itsekin tuota konsultointityyliä Adwordissä enemmän, jossa tili on asiakkaan nimissä. Asiakas voi silti halutessaan luovuttaa tilinsä markkinointitoimiston haltuun, jos yrittäjällä ei ole esimerkiksi aikaa pitää yllä ja seurata itse Adwords tiliään ja pyörittää mainoskampanjoitaan. Markkinointitoimisto sitten raportoi tarkkaan asiakkaalle perusasiat kuten näyttökerrat, napsautusprosentin ja klikkikohtaisen hinnan ja päiväkohtaiset kustannukset. Myös kaikki avainsanat joilla yritys näkyy olisi hyvä käydä läpi ja keskustella näistä avainsanoista + negatiivisista avainsanoista asiakasyrityksen kanssa, joka tuntee palvelunsa ja tuotteensa parhaiten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

YHTEYSTIEDOT

Myrsky Tech Oy

Sykäräisentie 1498

Toholampi

Puh. 0400 991036

Email: pasi@myrsky.fi

Web: www.myrsky.fi